În lumea IT, unele site-uri au început să devieze un pic de la subiect și să facă o analiză, mai mult sau mai puțin profundă, asupra situației publicității online.

Acest lucru se întâmplă deoarece publicitatea este sursa numărul unu de bani pentru marea majoritatea a lor.

Dar de ce fac și eu acest lucru? Nu destul se vorbește despre criză și efectele ei? Mai avem nevoie de încă unii care să se plângă? E drept, nu prea mai avem, însă situația site-urilor în cauză este un pic diferită.

Marea majoritate a vizitatorilor unui site de IT, sunt abonați fideli și pe parcursul timpului au învățat câte ceva. Una din nenumăratele trucuri învățate este blocarea publicității. Cu o simplă instalare al unui addon precum AdBlock pentru Firefox, utilizatorul scapă de aproape toate elementele de publicitate de pe toate site-urile pe care le vizitează.

Problema este însă următoarea: Site-ul X îi explică vizitatorului serios enervat de reclamele tot mai insistente, tot mai agresive care reduc foarte mult plăcerea navigarii, cum poate să scape de ele. Acesta urmează instrucțiunile foarte folositoare și după un scurt refresh observă efectele benefice pentru el. Însă pentru site-ul care tocmai a descris o astfel de metodă înseamnă un vizitator mai puțin care aduce fonduri.

Cea mai mare parte din banii obținuți din publicitate nu se bazează pe cea gen Google Adwords unde se primește o sumă de bani per click ci se bazează pe alte sisteme de burse de publicitate unde sumele alocate sunt mult, mult mai mari, și se calculează în funcție de numărul de afișări. Nu discutăm avantajele sau dezavantajele fiecărei metode, însă efectele sunt destul de evidente.

Mai trist este că această popularitate a programelor precum AdBlock nu este întîmpinată cu multă frică de către companiile care își fac publicitate. De ce? Probabil merg după următorul model: oricum nu am fi vrut să dăm bani pentru a fi afișată o reclamă unei persoane care nu este deloc interesată de așa ceva; astfel, afișăm numai celor care nu au nimic împotriva lor (sau nu au aflat, încă, de posibilitatea blocării lor). Practic, targetul lor devine și mai bun, cu bani mai puțini.

Acum lumea se gândește la soluții. Unii au început să scrie tutoriale prin care arată utilizatorului cum poate permite afișarea publicității numai pe site-urilor lor favorite. Alții propun mai multe metode tehnice prin care utilizatorul să filtreze reclamele foarte enervante, sau cele care induc în ‘oroare’ vizitatorul. Însă fiecare soluție propusă până acum necesită cunoștințe peste nivelul standard al utilizatorului. Ori asta devine o problemă.

Eu vin cu altă soluție, zic eu mai practică. Nu modificăm nimic din ce este acum: lumea va continua să folosească adblock sau alt program, cei care sunt enervați vor continua să citească acele tutoriale pentru a învăța cum să scape de ele și tot așa. Ceea ce propun eu este doar o continuare a procesului din ziua de azi.

Mai exact: pînă acum procesul este simplu:

– instalăm Firefox ( de exemplu);

– downloadăm extensia AdBlock Plus de pe site-ul lor și o instalăm;

– alegem lista de filtre din Romania pentru o blocare cît mai eficientă.

Și gata. De aici inainte putem naviga fără probleme, mai ușor și mai rapid. Soluția propusă de mine se referă la o modificare adusă AdBlock-ului care să mai adauge încă un pas la cele trei enumerate mai sus. În momentul în care vizităm o pagina web pentru prima dată (și numai pentru prima data) după încărcarea completă a paginii, utilizatorul să decidă dacă dorește sau nu dorește să blocheze publicitatea pe site-ul respectiv. Astfel, dacă constată nereguli (precum unele site-uri sportive de la noi) poate face alegerea corectă și să scape de ele; dacă nu le consideră un ‘pericol’, le poate accepta și în felul acesta ajută site-ul respectiv.

E drept că procesul în sine poate  fi destul de lung pentru unii utilizatori care vizitează un număr mare de site-uri însă este un efort făcut la început cu efecte bune pe termen lung. Eventual, ca să gândim pe termen lung, când utilizatorul  își schimbă calculatorul sau reinstaleaza un sistem de operare sau chiar browser-ul fără să salveze nimic, se pot creea profile pentru AdBlock care să rețină alegerile făcute – astfel evităm situatia în care am fi obligați să repetăm acest proces exhaustiv.

Voi ce părere aveți? V-ați gândit că prin blocarea publicității îi afectați în mod negativ pe cei pe care îi citiți? Vă puteți gândi la altă soluție?