logo Apple

Cel putin cand vine vorba de firme orientate catre consumatori obisnuiti Apple a fost evaluata ca fiind cea mai valoroasa firma din lume. Valoarea sa? 153 miliarde , da ati citit bine , miliarde de dolari. Dupa cresteri spectaculoase de-a lungul ultimilor ani, mai precis din 2007 si lansarea iPhone-ului, anul acesta Apple a devenit a doua firma din lume ca rata de crestere , 84%  intrecuta numai de fenomenul Facebook cu o rata absolut incredibila de 246%.

In aceasta calitate, evalurea valorii totale a facut ca Apple sa intreaca Google-ul, care ocupa prima pozitie de multi ani dar care pe acest an a scazut cu 2% fiind evaluat la numai 111 miliarde de dolari.

Firma lui Steve Jobs se afla in acest punct dupa ce ultimii 4 ani a redefinit si revolutionat doua piete – aceea a smartphone-urilor si a tabletelor – a creat un nou ecosystem – App Store – si probabil cel mai important, a creat actuala paradigma tehnologico-culturala din care nu vom iesi pana la urmatoarea mare inovatie.

Chiar si din aceasta pozitie viitorul gigantului din Cupertino nu este atat de sigur sau atat de pozitiv cat ne-am gandi. Majoritatea analistilor sustin ca Apple nu va capta din piata telefoanelor o cota mai mare decat cea pe care o au acum. Desigur piata fiind intr-o cresterea exponentiala, automat acea cota va reprezenta un numar mai mare de utilizatori, dar chiar si asa procentul ramane acelasi.

In alta ordine de idei pe piata calculatoarelor “reale”, cu alte cuvinte cele de tip desktop sau laptop cota de piata Apple este si va continua cu siguranta sa creasca. Dar iarasi multi analisti sunt de parere ca aceasta piata va suferi schimbari mari in urmatorii ani, similare cu cele suferite de piata telefoanelor in 2007.

Ramane de vazut daca Apple vor fi in spatele urmatorului val de inovatii si vor putea sustine aceasta crestere remarcabila sau daca “bubble-ul” Apple se va sparge si firma va fi nevoita sa lupte pentru supravietuire.

Concluzia cu adevarat pozitiva ni se pare cea indreptata catre noi, consumatorii obisnuiti. Traim intr-o lume in care acestea firme enorme se lupta pentru noi, si in care inovatiile spectaculoase sunt  la ordinea zilei. Iar acesti doi factori  fac ca produse din ce in ce mai performante si mai ieftine sa fie “aruncate” in directia noastra in speranta ca vom cumpara. Ca sa folosesc o sintagma din engleza ” It’s a buyer’s market ” – adica piata este ideala pentru cumparatori.

Toate informatii prezentate sunt in acest document. Il recomandam de altfel tuturor celor pasionati de economie sau stiri globale; contine informatii nu numai despre firme de tehnologie ci despre primele 100 de firme din lume.