Acum ca a trecut emotia si disperarea ce caracterizeaza fiecare eveniment Apple, mai ales cele cu astfel de lansari putem sa facem un pas inapoi si sa luam la analizat ceva mai profund fiecare schimbare in parte.

Ce doream cu totii inca de acum 3 ani de la primul iPhone era multitasking. In sfarsit am primit. Motivul oficial al intarzierii  a fost eficientizarea proceselui si suportul hardware pentru aceasta. Practic acesta este un pretext pentru cei mai naivi. Este foarte bine cunoscut acest stil Apple de a tergiversa lansarea de feature-uri foarte dorite de useri. Monopolul asupra propriilor clienti ( comunitatea Apple este probabil cea mai fanatica si mai atasata de firma mama deci cea mai putin probabil de a schimba produsul cu al concurentei) este singurul lucru care le permite sa faca asta. Orice alta firma ar suferi enorm pentru astfel de miscari de piata. In acelasi fel si limitarile impuse noului sistem de operare ( nefunctionarea multitaskingului pentru nimic mai vechi de 3GS) este inca o astfel de miscare special facuta pentru a forta utilizatorii sa cumpere telefoane noi. Chiar si limitarile hardware sunt deloc relevante si ar putea fi depasite destul de usor: Steve insusi spunea ca au reusit sa faca aplicatiile din background sa consume 0% din procesor iar consumul RAM ar putea fi echilibrat prin limitarea numarului de aplicatii ce pot rula simultan. Variante exista multe si sunt banale, interesul celor de la Apple este cel care lipseste.  Dar am digresat destul deci haideti sa ne intoarcem la subiectul principal: schimbarile.

1) Multitasking
O inovatie magica si revolutionara ( m-am indragostit de aceasta sintagma) pe care majoritatea telefoanelor o au de ani buni. Intradevar ii prind si cei de la Apple din urma, iar implementarea acestora pare foarte buna. Vreau in schimb sa ne distantam de ansamblu. Cea mai interesanta parte pentru dezvoltatori ( si cea mai utila pentru utilizatori) este spargerea ansamblului in multiple API-uri implementabile separat. Si ma refer la acelea precum VoIP, background audio streaming si altele asemenea. Asta imi da inca o speranta ( sper sa nu fiu naiv) ca desi nu vom avea multitasking pe iPhone-ul 3G macar ne vom putea folosi de integrarea acestor functionalitati in aplicatii.

2) Foldere
Pe mine personal nu ma fascineaza deloc subiectul in parte pentru ca nu suport sa am multe aplicatii. Desigur pentru cei care au sunt utile in organizare. Dar am o intrebare..conform demonstratiei lui Steve capacitatea unui folder e maxim 6 (9?) aplicatii. Ce se intampla daca se umple folderul si eu inca mai vreau sa bag in aceeasi categorie? Pot sa fac foldere de foldere? Da? E stupid! Nu? Pai de ce nu doar eu sunt clientul ergo am dreptate.
Dar da, numai Apple si Steve pot numi introducerea intarziata a unui concept antic ca fiind ceva extraordinar si maret.

3) Clientul de mail
Clientul de mail de la iPhone a fost considerat de la inceput ca fiind “decent”, calitate ce inca si-o pastreaza. Nu impresioneaza prin nimic. Functioneaza destul de bine, iar acum cu adaugarea de “threads” si posibilitatea de a adauga conturi multiple ne face viata doar un pic mai usoara. Ceva mai interesant este abilitatea de a deschide atasamente cu diverse aplicatii. Apar posibilitati interesante iar prima si cea mai misto pe care mi-o pot imagina e transferul salvarilor de pe un device la altul ( ipad-> telefon-> ipod-> ipad) si deci abiliatea de ati continua jocul ( idee demonstrata si implementata de Microsoft cu noile telefoane Windows Phone 7 si Xbox). Din pacate cu exceptia acestei putin probabile implementari clientul de mail nu va impresiona niciodata.

Apple tot sustine un avans din ce in ce mai mare pe domeniul corporatist si de aceea cu noul sistem vin destule imbunatatiri “enterprise”. Dar nu vom intra in detalii pe aceasta tema. Deci sa trecem la ceva mult mai interesant:

4) Game Center
O miscare foarte inteligenta din partea celor de la Apple. Este un fel de Xbox Live pentru iPhone. Un loc unde sa joci multiplayer cu alti oameni, sa faci ranking sa inviti prieteni etc. Cunoasteti foarte bine astfel de servicii. Comparatia cu Xbox poate sa continue, succesul garantat al serviciului dandu-le posibilitatea celor de la Apple de a cere bani pentru acest serviciu, sau in cel mai bun caz ( pentru noi) doar o imensa oportunitate pentru reclame.

5)  iAd
Si pentru ca veni vorba de oportunitati oricat de paralel si neinformat esti tot recunosti ocaziile extraordinare de publicitate pe care ti le dau cele 3 miliarde de aplicatii descarcate de utilizatori. Si toata lumea incearca sa profite cat mai mult. Apple vine cu o implementare noua si benefica care chiar incurajeaza inovatia in domeniu. Formula lor este balansul intre emotie si interactivitate. Ceva de notat aici: interactivitatea este data de codarea in html 5, iar steve a punctat foarte acid acest lucru si departarea definitiva de flash si adobe. De altfel inclusiv codarea aplicatiilor se pare ca e un pic diferita fata de SDK-urile trecute iar asta se poate sa puna probleme mari unui anumit proiect Adobe de portare a codurilor actionscript in aplicatii de iPhone. Dar despre asta vom vorbi mai mult peste cateva zile la lansarea CS5.

Concluziile ar fi asa: nimic nu s-a terminat, partida nu e jucata. In primul rand suntem siguri ca pana in vara odata cu lansarea oficiala a sistemului si cel mai probabil cu noua versiune de iPhone vor veni si schimbari ( mai mari sau mai mici). De asemenea suntem extrem de siguri ca hackerii se vor distra de minune cu noua versiune si odata cu jailbreakul vor aparea noi si nebanuite posibilitati. De bine de rau acesta este punctul in care ne aflam. Acum asteptam parerile si previziunile voastre si desigur sansa de a utiliza noul sistem direct.