S-a incheiat si a treia editie DevWorld 2012. In principiu, solutiile in cazul cloud computing-ului au ramas aceleasi, le-am auzit de multe ori de la multi alti speakeri si multe alte firme, aceleasi probleme si/sau avantaje. S-a subliniat importanta experientei utilizatorului, in special de Stefan Szakal, CEO & Co-Founder X3, lucru pe care il intalnim zilnic si de care ne plangem constant,RIM afirma ca Blackberry este cea mai buna platforma pentru dezvoltatori plus alte subiecte pe care le-am dezvoltat si comentat in randurile urmatoare.

Primul speaker care a spart gheata a fost Sylvain Cottong, Consultant la strategybuilders.eu, participant la Monday Mobile Summit, care si-a dat cu parere asupra trendurilor in IT&C din urmatorii ani. El spune ca tehnologia va veni in urmatorul trio: mobilitate, cloud computing si social media. Consumatorii gasesc tabletele si respectiv software-ul/aplicatiile mobile foarte usor de folosit chiar in mediu enterprise, iar companiile trebuie sa gaseasca o solutie pentru a implementa aceste idei in companiile lor.

Informatia inseamna putere, iar volumul de date cules de la utilizatorii de servicii IT&C este din ce in ce mai mare si daca punem la socoteala faptul ca anumite servicii se integreaza unele cu altele, compania care detine aceste informatii trebuie sa culeaga si sa coreleze aceste date pentru ca viitoarele servicii/produse/update-uri sa imbunatateasca experienta utilizatorului si produsul vandut. Nu ar trebui sa neglijam noile idei de business ca cele freemium sau open service, iar promovarea unui serviciu/produs ar trebui sa scoata in evidenta experienta utilizatorului, nu a produsului in sine.

Am scris de nenumarate ori anul trecut despre evolutia/trendul tehnologiei actuale iar astazi am auzit din nou de la Gabriel Marin, Managing Director la Omnilogic Romania, ca ne intoarcem la modelul de software deployment din anul 1960 care se aplica la toate serviciile desktop si mobile de acum. Doua lucruri s-au schimbat in folosul consumatorului, si anume modul de softwere delivery si monetizare a serviciilor care au migrat de la plata pe o licenta la modelul de subscriptie si faptul ca acesti consumatori sunt in centrul ecosistemului IT&C si tehnologia se muleaza pe cerintele si nevoile lor.

Dan Romescu, Mobile Social Architect la Augmented Citizen Advocate, a propus 9 trenduri pentru urmatoarele 24 de luni, unele dintre ele sunt deja implementate sau sunt pe cale de a fi, iar unele sunt mult prea futuristice sau mult prea scumpe pentru consumatorii de rand. Un lucru e clar, tabletele sunt viitorul, gamificatia (de la gaming) serviciilor face ca experienta urilizatorilor sa fie mult simplificata si inteleasa mult mai rapid, realitatea augmentata folosita pentru simulare, reconstructie, designul modelelor 3D, folosirea Kinectului pentru modelare 3D in moda, jocuri, turism, aplicatii educationale,modelul mobile wallet in smartphoneuri, aplciatii romote pentru depanare si educatie.

Reprezentanta RIM, Sanyu Kiruluta, a negat multe dintre zvonurile care circula despre dezvoltarea de aplicatii pe Blackberry si ne-a dat si cateva cifre, date care erau in presa de ceva timp:

-Blackbarry market are 75 mil useri, cu 20 de milioane mai mult ca anul trecut.
-se zvoneste ca utilizatorii de Blackberry nu folosesc aplicatii, cifrele spun ca BB market are 6 mil de download-uri pe zi.
-se zice de dezvoltatorii pe platforma Blackberry nu fac bani,ei bine Sanyu Kiruluta ne spune ca e de doua ori mai profitabil decat Apple si obtin cu 40% mai mult profit decat dezvolatatorii Android, iar 13% din ei au facut peste 100.000$ din crearea de aplicatii pentru Blackberry.

Cand RIM nu isi schimba CEO-ul o data pe saptamana, se ocupa si de inovatii. Asta include Blacberry 10 OS care va fi anuntat in curand si care nu va aparea pe modelele actuale Blackberry ci pe viitoarele “superphones”. Pe partea de dezvoltare de aplicatii avem Blackberry Webworks care vine cu mai multe API-uri (inclusiv in Java), HTML5, Flash impachetat cu AIR fara extra coding si servicii in cloud, portarea de aplciatii de pe iOS si android, feature-uri cross-parform si C++. Securitatea este un factor important la Blackberry,cel mai bun exemplu fiind Playbook care are standardul de securitate ISO 27001 si poate fi folosit de guverne si servicii ce necesita un grad mare de securitate a documentelor, insa acesta este singurul argument pozitiv despre aceasta tableta.

A urmat o scurta runda de intrebari, unele banale, insa importante pentru micii dezvoltatori, altele mai interesante despre securitate, creatie si deployment de aplicatii:

  • Intrebare: Care parte din app development este mai importanta?

Gabriel Marin(Omnilogic Romania):Utilizatorul este in centrul mediului de dezvoltare, mobilitatea si contentul conteaza, cererile utilizatorilor impun tehnologiile actuale. Apple are experinta de utilizator unica care face diferenta si vinde.
Sanyu Kiruluta (RIM): Datele culese de la utilizatori (statistici) sunt importante pentru produsele si software-ul viitor.

  • Intrebare: Blackberry are o problema cu dstributia de aplicatii, iar unele companii isi creaza propriile aplicatii care pe care vor sa le distribuie la 20 de useri, cum se distribuie acest softwere si cum ramane cu update-urile ?

Sanyu Kiruluta (RIM):Aplicatiile se pun in java, pe un site, si le poti instala pe telefon sau se pot pune pe serverul Blackberry si face push pe deviceurile dorite (prin push se fac si update-urile)

  • Intrebare: Cum e cu securitatea in mediul enterprise?

Sanyu Kiruluta (RIM): criptarea se face pe serverele Blackberry sau poti folosi un API pentru a cripta informatiile.
Gabriel Marin: Noi tehnologii aduc invoatii dar si probleme de securitate iar datele personale vor fi mereu pe primul plan din punct de vedere al securitatii. O tehnologie transparenta care iti arata unde sunt datele si cine la foloseste va fi de incredere iar securitatea nu trebuie sa incurce/incetineasca experienta utilizatorilui pe partea de aplicatii.

  • Este Romania un mediu pentru inovatie,tehnologie si aplicatii? (pentru ca au fost multi speakeri si au vorbit destul de repede nu am notat cine a raspuns)

R: La noi nu exista prea multi bani pentru a investi in inovatii. Nivelul de competitie pe partea de tehnologie nu este foarte mare in Romania, iar aceste inovatii ar trebui scrise, publicate si promovate in limba romana.
R2: Da, sunt talente la noi in romania in IT, multi hackeri care sparg serverul NASA apar la stirile de la ora 5.
R3: Trebuie sa gasim care sunt aplicatiile de care avem nevoie, ce ne lipseste si apoi sa facem un content unic, cu servicii locale (de exemplu o aplicatie ce contine restaurantele din bucuresti).
R4: Nu te gandi ca faci o aplicatie ci un brand. Implementeaza idei initiale apoi imbunatateste cu noi functii, promoveaza si monetizeaza aplicatia.
R5: Dezvolta pentru piete locale/ nevoi locale apoi poti sa extrapolezi la un nivel mai mare, trebuie sa creezi un ecosistem.

In ultima parte a primei zile la Dev:World Stefan Szakal, Co-Founder X3, ne reaminteste cat de importanta este experienta utilizatorului, adica modul cum interactionam cu acel serviciu sau produs. Un exemplu, pe care il obeservam cu totii destul de des, este un simplu formular de inscriere pe un nou site: o pagina speciala de Sign-Up cu aproximativ 10 campuri pe care trebuie sa le completam cu username, email, parola, adresa, cod CAPTCHA, etc s-a redus la 3 campuri (username, email, parola) aflate pe pagina principala a site-urlui, care s-au redus si ele la un singur buton: Sign in with Facebook.

Problema cu o pagina speciala de sign-up, pe un site social, unde trebuie sa completam toate acele campuri este ca dupa aceea vom importa prieteni prin diferite metode: messenger, email, retele sociale. Tot procesul, de la inscriere pana la folosirea serviciului respectiv, ia cateva minute. Cu un Sign up cu Facebook ne-am inregistrat, adaugat prieteni si navigat pe acel site in mai putin de un minut, ceea ce face foarte usoara interactiunea cu acel site.

;

;