Evenimentul a luat loc in Ase, in Facultatea de Cibernetica, unde au participat Nokia, Kaspersky, Oracle,  IBM. Tema a fost Project Management in domeniul IT.

Intai sa vedem cam ce inseamna sa fii Project Manager. PMI (Project Management Institute) ,care este cel mai popular in acest domeniu si acorda certificare in acest business, spune in PMBOK  4th Edition Guide (Project Management Body of Knowledge) ca: ”Project Management is the aplication of knowledge, skills, tools and tehnique to project activities to meet the project requirements”.

Un proiect de IT, sau oricare ar fii el, are un set de obiective, un rezultat si stakeholders (adica oameni care sunt interesati de produsul si de succesul tau). Munca de Project Manager include identificarea cerintelor proiectului, gestionarea cerintelor, asteptarile stakeholde-ilor, aria de acoperire, bugetul, planificarea in timp si riscurile proiectului. Job-ul nu se termina dupa aceste operatii, PM-ul pe tot parcursul lucrarii are un plan organizare si monitorizare, dupa cum urmeaza: Initiating-Planning-Executing-Monitoring-Closing.

Speak-erul IBM Romania, Mihnea Mihailescu, ne spune ca pentru a ajunge PM ne trebuie 2 lucruri esentiale: comunicare (care reprezinta 80% din munca) si spirit organizatoric. Mai este util sa stim si ceva metodologie de project manager, sa avem o certificare PMI, IPMA (International Project Management Association) sau WWPMM (Worldwide Project Management Method), Microsoft Project, Excel, dotproject, si daca tot era omu in IBM a mentionat si un produs propriu, adica, IBM Rational Portolio Manager. Tipurile de proiecte pe care le desfasoara sunt de 2 feluri: la comanda (produs pentru un singur client, customizabil) si produs software (pentru publicil larg, de exemplu un antivirus).

O zi de lucru in acest domeniu nu arata prea rau, oricum nu este un orar fix si depinde de anvergura proiectului, toata treaba se invarte in jurul unui checklist cu ce este de facut, tracking la consumuri, activitatile si feedback-ul clientilor.

Project Manager-ul, aparent, nu sta si ii priveste pe ceilalti, el poate fii in echipa care executa proiectul. Poate va amintiti de acest banc care este pe tema asta:

Intra un tip intr-un petshop si vede 3 maimute de vanzare. Prima avea pretul de 500$ si se vedea ca programa in C si in Java. A doua maimuta are pretul de 1000$ si facea arhitecturi software si BashScripting. A treia maimuta manca o banana si se scarpina in cap avea pretul de 1500$ si nu avea nici o informatie despre ce putea sa faca. Tipul il intreaba pe vanzator ce stie sa faca maimuta. Vanzatorul spune: nu am vazut-o facand nimic, dar celelalte doua ii spun Project Manager.

Al doilea speker, Maria Diaconu de la Mozaic Works, este Project Manager in Software Development si ne spune un lucru: trebuie sa alegi sa faci asta, trebuie sa iti placa, nu exista termenul de a incerca.

In acest business exista 2 metode: Waterfall (Traditional Project Management) si Agile (Modern Management). Waterfall este o metoga greoaie de a implemanta un software deoarece are: un set mare de Cerinte, Proiectare (dureaza 3 luni), Dezvoltare (8luni), Testare (4 luni) si apoi punere in Productie. Oricum, toti acesti timpi depind de complexitatea proiectului si pot ajunge si pana la 2 ani in final. Tocmai aceasta este problema procedurii, an acesti 2 ani firma client poate sa dea faliment sau tehnologia poate fii invechita la sfarsitul proiectului, sau daca programul are un bug intr-o faza de testare, se reia procedura de la faza de proiectare. In concluzie, Project Managerul pierde timp, bani si resurse.

Motiv pentru care exista metoda Agile. Presupun ca v-ati dat seama ca totul se intampla mult mai rapid. Metoda este una simplificata a celei de mai sus: se construiesc anumite feature-uri din cerinte, dupa care se primesc feedback-urile rapid de la consumatori si apoi il lanseaza in productie. In timp ce feature-ile anterioare functioneaza, se construiesc altele si tot asa, astfel incat timpul total va fi de 2 saptamani.

Aceste metode nu pot fii perfecte, exista si dezavantaje ca lipsa de comunicare, viziune si invatare continua, este o industrie in care inveti in continuu zi de zi. Sunt si anumite provocari ca si intelegere a cerintelor, estimare, design, arhitectura si testare.

Exista si o comunitate care se numeste Open Agile si se gaseste la www.openagile.ro

A urmat Nokia care a ales sa faca o scurta prezentare a firmei si a aplicatiei OVI. Daca nu stiti, Nokia a fost infiintata in satucul Nokia din sudul Finlandei in 1865 si la inceput produceau hartie igienica. Exact. Iar de la hartie igienica pana la telefoane mobile a mai fost doar un mic pas.

Apoi au inceput sa faca pantofi, mai tarziu, fire pentru telecomunicatii, apoi televizoare, iar intr-un final au facut primul telefon…pentru masina personala. De ce?  Pentru ca tehnologia bateriilor nu era avansata si un telefon arata, mai degraba, ca o valiza. Cand studiu pilelor a evoluat ( pentru ca asta sunt defapt bateriile) telefoanele ai devenit mobile.

Telefoanele vin pe 3 platforme: Mobile Phones Series 40, SmartPhones Symbian si Mobile Computers MeeGo. Cea mai interesanta parte este sistemul de operare Meego, care vine de la Moblin (sistem de operare open source, dezvoltat de Intel şi bazat pe Linux) si Maemo ( platformă open source dezvoltată de Nokia pentru a fi utilizată în cadrul smartphone-urilor şi a tablet PC-urilor).

Noul sistem de operare va suporta o paleta mare  de aplicaţii, de pe platforme precum Windows, Mac sau Symbian şi, datorită structurii multi-architecturale  va fi compatibil cu majoritatea dispozitivelor şi componentelor hardware, indiferent de producător.

Nokia a prezentat N900 cu sistemul de operare Maemo 5 pentru a scoate in evidenta experienta de browsing al internetului mobil. Telefonul are un procesor ARM Cortex – A8  core la 600 MHz, accelerator grafic 3D cu suport pentru OpenGL ES 2.0, camera de 5MP cu flash dublu, ecran tactil de rezolutie 800 × 480, tastatura QWERTY integrata si on-screen, GPS, Wi-Fi, Flash, memorie interna 32 GB ce se poate extinde pana la 48 GB ci card de memorie MicroSD.