Recent, cei de la Google au anuntat o noua modificare valabila pentru cei care efectueaza cautari cand sunt logati in contul Google: cautarile pe care le efectueaza si informatia asociata cu acea cautare nu va mai fi transmisa catre administratorii site-urilor. Toate bune si frumoase, insa se adauga un mic detaliu care schimba totul: cu exceptia celor care platesc pentru reclama!

Si de aici, a izbucnit nebunia in special in randul administratorilor de site-uri si al celor care se ocupa de SEO. Google a anuntat ca efectul va fi de sub 10% din totalul cautarilor si astfel, lipsa datelor nu se va resimti semnificativ. Multa lume nu vrea sa creada acest lucru si se teme ca vor exista din ce in ce mai putine informatii disponibile pentru ei, fapt ce le va ingreuna treaba.

Cei mai activi si inversunati dintre toti sunt cei care trantesc cu motorul de cautare de pamanat si considera o bataie de joc decizia lor.

Dar hai sa fim punctuali, sa tragem aer in piept si sa analizam situatia asa cum trebuie: Intradevar, cei de la Google spun ceva de genul: noi avem toate datelele legate de privacy, nu le mai impartasim cu toata lumea, ci doar cu cei care isi fac publicitate prin reteaua noastra (practic, le punem spre vanzare). Putem sa vorbim mult si bine despre chestia asta dar putem privi lucrurile si dintr-o perspectiva optimista si increzatoare: Nemultumirile legate de privacy in Uniunea Europeana sunt de mult timp, si au luat amploarea cu scandalul Google Buzz. Acum, ni se ofera o imbunatatire. In loc de 20 de site-uri cu potential access, vor fi maxim 10 (nu este obligatoriu ca la fiecare cautare sa fie afisat numarul maxim de locuri disponibile).

Sa fac si o analogie cu un caz petrecut recent care, de fapt, mi-a aratat aceasta latura pozitiva: in blocul in care locuiesc, aveam pana acum 2 intrerupatoare universale pentru lumina; apasam un intrerupator si se aprindea cate 1 bec la fiecare etaj + intrare => 10 becuri. Mai apasam inca un intrerupator se aprindeau si restul de 9 avand un total de 19 becuri. Recent, au fost instalati senzori de miscare pentru fiecare bec in parte. Toate bune si frumoase pana cand a inceput cineva sa fie nemultumit de un lucru: ca el cand iese sa arunce gunoiul se aprinde si becul din stanga, si cel din dreapta si primul de sus! Adica 3 becuri numai pentru el! El nu vedea insa, the big picture: inainte de senzori, se aprindeau cel putin 9 becuri (dar numai 1 era vizibil pentru el si, intr-un fel, era mai constient de acest fapt).

Asadar, dintr-un worst-case-scenario cu 19 becuri, situatia s-a redus la 3! Si tot nemultumita e lumea. E drept, senzorii pot fi ajustati mai bine astfel incat sa fie aprinsi doar 2, dar diferenta de la 19 la 3 e mult mai importanta decat cea de la 3 la 2.

Ceva asemanator este si in acest caz cu Google: e un prim pas foarte bun pentru utilizatorii obisnuiti. Mai putine informatii care sunt asociate cu individul din spatele ecranului. Nu e perfect dar e un inceput. Iar competitorii nici nu s-au gandit pana acum la asa ceva. In plus, decizia Google nu a fost impusa de cineva anume.