Haideți să ne imaginăm o lume. Lumea noastră de acum identică din aproape toate punctele de vedere dar cu ceva în minus. Cu iPhone. Haideți să ne imaginăm că pe 9 Ianuarie 2007 Apple nu a lansat iPhone și Google, drept urmare, nu a scos Android și Nexus One.

Lumea ar fi fost la fel doar că probabil nu am fi auzit de conceptul de multi-touch, nu știam că poți face un app store în care să vină sute de dezvoltatori și în fond și la urma urmei, nu știam că poți să cheltui >3000 lei (fără abonament) pe un telefon mobil inteligent.

Ei bine, în această lume ce impact credeți că ar fi avut Apple pe 25 Ianuarie 2010 când a scos iPad. Sau mai bine, cum ar fi reacționat lumea imaginată de noi la lansarea produsului iTablet (ca să avem și un nume mai potrivit)?

Eu spun că în mod cert lucrurile ar fi luat o altă direcție. Acțiunile Apple ar fi crescut cu 30-50% probabil în loc să scadă ușor cum s-a întâmplat în realitate. Lumea l-ar fi idolatrizat pe Steve Jobs și mai mult. Ce să mai…ar fi fost nebunie totală. Și la nici un an distanta, dacă Apple ar anunța iPhone-ul lumea l-ar accepta ca pe o evoluție normala: iei tot ceea ce poti face pe iTablet și il pui într-un dispozitiv mult mai mic, ultraportabil și cu funcție de telefon (și cu aparat foto ).  Ar fi fost o apariție naturala, care nu ar fi provocat așa multe reacții negative.

Era normal ca lumea să nu fie entuziasmată de noul produs pentru că, să fim serioși, nu aduce nimic nou. De fapt, și Apple urmează un trend care a apărut de ceva ani în industria IT: rar se vorbește de inovație (numai Steve Jobs poate numi capabilitatea de copy and paste la iPhone ca fiind ceva “to be really excited about”) în adevăratul sens al cuvântului. Majoritatea lucrurilor pe care le vedem și folosim acum sunt doar progrese. Avem aceleasi procesoare doar că au mai multe nuclee, aceleași HDD-uri doar de capacități mai mari (exceptand SSD-urile care de abia acum sunt populare deși tehnologia există de mulți ani). Mergând mai departe, vorbim despre același mouse și aceeași tastatură, invenții care au peste 20 de ani în spate sau mai mult – iar 20 de ani în tehnologie înseamnă enorm.

Revenind la iPad, singura adiție survenită (comparativ cu iPhone-ul) este în domeniul cărților electronice. Culmea este că fix în acest domeniu putem vorbi despre o tehnologie nouă, E-ink, dar care nu a fost implementată aici.

Așa deci, un produs care nu inovează în nici un fel și care, poate cel mai rău pentru Apple, nu vine într-o formă nouă, unică și foarte atractivă, nu are, din punctul meu de vedere, prea multe șanse de succes. Cel puțin momentan. Nu se știe ce ne rezervă viitorul.

În loc de concluzie, tocmai ce am aflat de la băieții care se ocupă cu așa ceva: pentru modelul de 499$ adică cel mai mic cu 16GB și fără 3G, prețul de producție e cam 229$. Pentru opțiunea de a avea 3G, Apple te taxează cu 100$ și ceva mai mult în timp ce modulul de 3G pe care îl introduc costă doar 25$. Astfel de lucruri mă deranjează pe mine la Apple și, prin extindere, la orice firmă care mărește prețul produselor mult prea mult doar pentru ‘etichetă’.

Voi ce părere aveți?