Weeendul asta am luat o pauza de la shootere, strategie si aventura si am butonat  Quick Understanding of Block Extrusion, adica Q.U.B.E, un puzzle first person foarte interesant, dar in acelasi timp, lipsit de personalitate.

Q.U.B.E. te provoaca sa manevrezi cuburi de culori si proprietati diferite pentru a iesi din camera de test in care te afli, formata, la randul ei, din cuburi albe, totul controlat de niste manusi speciale cu care vei manui cuburile. Cele rosii au 3 faze de extensie si pot fi folosite pentru a ajunge in diferite locuri ale camerei, cele galbene au rolul unor scari, punctul cel mai inalt fiind cubul selectat de tine, cele violet rotesc o portiune din camera de test (ca si cum ar fi un Rubik’s cube), cubul albastru, odata activat, va actiona exact ca un arc, iar cubul verde trebuie manevrat, cu ajutorul cuburilor de mai sus, in lacasul lui prestabilit pentru a activa o usa sau ceva ce ne ajuta sa avansam in nivel.

De aici, jocul se imparte in 2 tipuri de mecanica de joc, ce alterneaza pe parcursul nivelelor: partea in care, tu, trebuie sa te folosesti de cuburi pentru a gasi iesirea si de a parasi camera de test si cea in care trebuie sa ghidezi o bila alba spre iesire, timp in care te folosesti de diferitele cuburi pentru a-i face un drum. Daca nu ai reusit sa duci bila unde trebuie, poti sa o iei de la capat apasand un mare buton de reset, incastrat in peretele camerei de test, astfel, pe masura ce bila avanseaza, tu incerci diferitele proprietati ale cuburilor pentru a determina drumul corect.

Achievement unlocked: m-am abtinut sa amintesc de Portal din primele cuvinte ale review-ului. Insa acum a venit momentul sa zic ca QUBE seamana putin cu Portal, in sensul ca este structurat in camere de testare, intalnim niste bile albastre care seamana cu Wheatley, peretii sunt formati din cuburi albe, redirectionam raze de lumina si, bineinteles, este un joc first-person puzzle.

Insa aici se opresc asemanarile. In Q.U.B.E. nu exista o poveste, cel putin nu una spusa de alte personaje (pentru ca nu exista) sau un monolog interior. Insa exista povestea spunsa de mediul in care ne aflam: camerele de testare (impartite in 7 sectore). Inceput jocului ne aduce pe o platforma care ne coboara in prima camera, personajul principal find intins pe jos si trezindu-se intr-un loc nou si mirandu-se la manusile speciale cu care a fost echipat si cu care poate manevra cuburile. Avansand in joc observam cum centrul de testare incepe sa se prabuseasca, si brusc parca avem un scop: sa iesim de acolo si sa scapam.

Deci putem presupune ca a fost adus acolo fara voia lui, aruncat in camerele de testare si, din curiozitate, rezolva toate puzzle-urile cu ajutorul unor manusi. Nici sfarsitul jocului nu ne dezvaluie ceva interesant ce ne poate da o ideea asupra povestii: cine este personajul? ce este locul asta? unde este locul asta? de ce a fost adus aici si care este scopul rezolvarii testelor?

Cum absolut fiecare joc, fie el 2D side-scroller, are o mica poveste (sau scop final) de o propozitie: Trebuie sa salvezi printesa!, QUBE ignora acest lucru si ne ofera doar mecanica de joc care este interesanta, diversificata, iar nivelul de dificultate creste constant. Totodata nu exista nici un fel de explicatie asupra modului de joc, imi place ca te lasa pe tine sa descoperi cum trebuie sa rezolvi un puzzle si cum functioneaza cuburile.

Daca ar fi sa analizam aspectul povestii, din punctul de vedere al unui game developer, QUBE s-ar afla in stadiul incipial de testare a mecanicii jocului, dupa care, daca se dovedeste foarte bun, se poate creea si implementa o poveste. Daca nu stiati, in cazul unui nou IP (Intellectual Property sau mai clar zis: unui nou joc/serie de jocuri) cea mai mare parte a timpului i se acorda gameplay-ul: tema principala/secundara si mecanica de joc este interesanta/noua, in ce mediu se vor desfasura si evolua ele, ce tipuri de personaje vor lua aceste atributii, etc. Daca toate acestea sunt interesante atunci se poate incepe implementarea unei povesti.

Revenind la Q.U.B.E., mi-a placut foarte mult cum a crescut gradul de dificultate. La un moment dat intervin elemente noi precum:  redirectionarea unei raze de lumina prin alinierea cuburilor cu acea raza, sau folosirea unor magneti pentru a schimba pozitia cubului verde pe un alt perete al camerei de test, iar ceea ce parea a fi doar un joculet unde misti anumite cuburi, se transforma intr-un puzzle din ce in ce mai dificil si interesant.

Insa cum ar fi daca am luat o parte din aceste elemente de puzzle, le-am pune intr-o camera si ar trebui sa le rezolvam pe toate…cu lumina stinsa..si cu posibilitatea de a lumina si manevra doar un singur tip de cub la un moment dat, restul fiind in intuneric? Genial, zic eu. Astfel miscam, pe rand, cuburile in incercarea de se a iesi din camera, iar in timpul asta, trebuie sa retinem pozitia cuburilor anterioare in intuneric, in timp ce le manevram pe altele.

Nu trebuie sa va ingrijorati de dificultatea jocului, nu pare chiar atat de greu. In mod surprinzator, Q.U.B.E. trece testul sau riscul categoriei sale, de joc puzzle, in care se afla: complexitatea nivelelor introduce o stare de frustrare jucatorilor. Exact ca in Portal, exista momentul “AHA!” (cum il numeste Valve) cand dupa cateva minute iti dai seama de solutie si realizezi ca puteai sa rezolvi puzzle-ul intr-un timp mult mai scurt.

Cum orice joc iti da si o portie de satisfactie, dupa terminarea unui nivel, prin continuarea povestii personajelor principale sau upgrade-uri, din pacate, Q.U.B.E. iti ofera doar un alt puzzle,  mintea mea parca dorind putina naratiune si detalii privind mediul in care se desfasoara tot jocul. Motivele pentru care continui sa joci, sunt ca puzzle-urile sunt foarte bine struturate si gandite, unul mai interesant ca altul si exista acea curiozitate care te impinge sa mai joci inca un nivel sa vezi ce te asteapta.

In concluzie, daca va plac provocarile, puzzle-urile inteligente si vreti sa luati o pauza de la shooter-ele zilnice, va recomand Q.U.B.E. Exista un demo pe Steam,  cu ajutorul caruia va veti face o mica ideea asupra jocului, iar pe viitor, sincer, as vrea un DLC cu noi cuburi si puzzle-uri.

Q.U.B.E. este facut de Toxic Games poate fi gasit pe Steam la pretul de 10.99 Euro.

[+] Dificultate gradata, gameplay diversificat                                                                                         [+] Puzzle-uri interesante, te tin mereu in joc.

[-] As fi vrut sa stiu mai mult despre personaj, locatie, etc., dar conteaza mai putin, e un puzzle game.