De mult vroiam sa joc Rochard si mai ales sa il si recomand, pentru ca mi se pare absolut fascinant. Lansat anul trecut pe 15 Noiembrie, pe PC, de Recoil Games, Rochard este o combinatie de actiune, puzzle si side-scroller bazat pe manipularea gravitatiei.

Gravitatia- un lucru atat de comun, si totusi un fenomen atat de complex. Intr-un joc insa, poate face diferenta intre “doar un alt joc” si “un joc cu un gameplay deosebit”. Ador jocurile care implica schimbarea si interactiunea cu gravitatia, pentru ca modifica cu totul perspectiva jocului: putem adopta strategii diferite, interactiona cu obiectele din joc in moduri diferite, explorarea devine mult mai interesanta si interactinea cu inamicii se poate face pe mai multe planuri.

Povestea este destul de interesanta si ne-a mentinut interesul pana la sfarsit: John Rochard este numele eroului nostru, miner care lucreaza in spatiu in cautarea unor minerale pretioase, insa pe punctul de a fi concediat. Dintr-o data lucrurile o iau razna, Rochard nu numai ca descopera un minereu foarte bogat, dar descopera si un templu misterios in cautarea caruia veneau niste baietii numiti “Wild Boys”. Dupa alte cateva acte de tradare, intorsaturi de situatie, echipajul pe care trebuie sa il salvam si o relicva veche de mii de ani pe care trebuie sa o traducem, Rochard se termina in coada de peste si se intinde pana la 7 ore de gameplay, timp in care ne-a tinut in priza de la un capat la altul si care, pare, sa aiba o continuare.

Arma de baza a lui Joch Rochard este numita G-Lifter (exact ca Gravity Gun-ul din Half Life 2) cu care poate ridica obiecte in aer, pe parcursul jocului putand fi actualizata cu functii noi: arma de foc (Rock Crusher), aruncator de granade si posibilitatea de a ridica turete si inamici in aer.

Cum toata actiunea jocului se petrece in spatiu, pe diferiti asteroizi, fiecare baza sau mina are cate un generator de gravitatie care poate fi folosit de Rochard la comanda. Astfel, pe tot parcursul jocului putem micsora gravitatia si rezolva puzzle-ul sau elimina inamicii in diferite feluri folosindu-ne de obiectele din jur. Elementele de puzzle specifice jocului sunt “campurile de forta” de diferite culori care blocheaza corpurile vii, cele metalice, exploziile sau nu pot trece nimeni si nimic prin ele, unele din ele fiind activate de sigurante pe care le putem muta si apoi activa sau dezactiva alte campuri asemanatoare in folosul nostru.

Majoritatea jocurilor indie nu exceleaza in poveste si in umanizarea personajelor, insa Rochard s-a straduit destul de bine sa-si contureze cat mai bine personajele. Designul fizic, umorul si vocile personajelor aduc multa personalitate jocului si leaga naratiunea jocului mai bine.  Level designul este clasic si interesant, Rochard este impartit in 5 capitole cu teme si soundtrack-uri diferite, nivelurile de puzzle si cele de actiune alterneaza, iar dificultatea creste constant dar nu indeajuns incat sa ne puna vreo problema.

Pe langa misiunea in sine, vine si o pofta imensa de a experimenta si a te juca cu gravitatia incat chiar si cele mai simple lucruri precum aruncarea unor cuburi in capul adversarilor devine distractiva. Sau momentele cand se afla pe un camp de forta pe care il poti dezactiva iar ei cad in gol sau deschiderea unei trape pline cu diverse obiecte care cad pe ei.

Desi G-Lifter-ul este foarte distractiv, fiind folosit impreuna cu schimbarea graviatationala a navei pe care ne aflam, inca de la inceputul jocului, din pacate, putem folosi si o arma de foc impotriva baietilor rai, ceea ce imparte jocul in 2 rute separate: pac-pac si rezolvare de puzzle-uri. Am rezolvat problema asta folosind arma de foc numai cand este absolut necesar, in rest m-am distrat cu cu arma gravitationala aruncand diferite obiecte in inamici.

In concluzie, Rochard este unul din cele mai interesante jocuri indie pe care le-am jucat si pe care l-am terminat din prima zi, iar motive pentru a-l rejuca inca o data  sunt o gramada. Printre achievement-urile interesante se numara colectionarea tuturor upgrade-urilor pentru G-Lifter si a trofeelor ascunse peste toate nivelurile si terminarea jocului in mai putin de 3 ore, insa va recomand sa o luati incet si sa “savurati” jocul.

Recoil Games, vreau Rochard 2 va rog. Rochard poate fi achitionat de pe PSN si  Steam la pretul de 10 Euro, iar inainte de a cumpara puteti descarca si un demo  tot de pe Steam.

NOTA 9/10