Nu putem incepe review-ul jocului fara sa amintim de Uncharted 1, care a ridicat standardul din punct de vedere grafic si a jocurilor de aventura third-person pe PS3, si un pas si mai important l-a facut Uncharted 2: Among Thieves fiind un joc care arata absolut superb, cu momente de actiune memorabile, fiind unul dintre cele mai bune jocuri din lume.

Studioul Naughty Dog s-a bazat pe aceeasi reteta de succes si a lansat Uncharted 3, un joc ce se ridica la inaltimea asteptarilor. Avem de a face cu aceleasi personaje ca pana acum, insa puse intr-o postura usor diferita:  se pune accent pe relatia dintre Nathan Drake si mentorul sau, Victor Sullivan, care sunt prieteni de o viata. Mai tarziu in joc avem ne intalnim si cu Elena, reporterita din Uncharted1. Developerii au lasat-o mai moale cu plot-uri de genul: anumite personaje te tradeaza exact cand nu te astepti sau intorsaturi de situatie cand totul pare ca merge in favoarea baietilor rai. De la inceputul jocului aflam ca Katherine Marlowe este are acelasi scop ca si al nostru si va folosi toate metodele posibile pentru a ne impiedica sa gasim comoara primii, asadar Nathan Drake are o poveste mult mai personala in Uncharted 3, iar unele momente sunt atat de bine facute incat parca le traim si noi.

Din punct de vede grafic, jocul arata excelent, la fel de bine ca predecesorul sau si este pus in valoare de urmaririle spectaculoase pe mare, in desert, castelul in flacari, un port cu nave dezafectate, pesteri ce ascund secrete de cateva secole sau cursa cu avionul care urmeaza sa se prabuseasca in desert. Uncharted 3 te tine cu sufletul la gura de la un cap la altul, fie ca este vorba de reletia dintre personaje, inventivitatea rezolvarii puzzle-urilor sau secventele de shooting.

Gameplay-ul a ramas aproape acelasi, avand cateva imbunatatiri importante, iar cel mai important aspect al sau (cat si a francizei in sine) este impredictibilitatea. Avem acelasi stil inconfundabil ca si pana acum: urmariri spectaculoase in stilulul Agentului 007 si cautarea de comori si catararea prin locuri exotice de o frumusete monumentala in stilul Indiana Jones.

Se simte o imbunatatire importanta a 3 componente importante: partea de stealth, melee si luptele corp la corp. Stealth-ul esuat din Uncharted 2 este acum cu adevarat eficient, si combinat cu partea de melee, dupa care luptele corp la corl, face ca secvetele de shooting sa fie impartite in 2 parti foarte distractive: intai eliminarea inamicilor luandu-i prin surprindere, dupa care bataia propriu-zisa cu mai multi inamici simultan, ca in Batman Arkham Asylum & City, numai ca aici, pentru diversitate, putem profita de mediul inconjurator. (poti lovi inamicii de mese, cu sticle, balustrade, ferestre).

Puzzle-urile sunt facute mult mai inventiv si sunt mai grele si mai interesante decat cele din Uncharted 2. Dupa ce stai ceva timp si te invarti prin camera si iti pui capul la contributie vine “momentul Aha!” (originar din Portal). Acel moment cand realizezi cat de simplu a fost de fapt, dar cat de genial a fost el gandit si implementat in acel context.

La toate astea se adauga posibilitatea de a arunca granazile din proximitate inapoi adversarilor, valurile de adversari care sunt destul de variati si in unele situatii ne pun in dificultate,cele 101 comori ce sunt redate in detaliu, insa nu avem o mare varietate de arme la dispozitie.

Campania dureaza aproximativ 11 ore, in care actiunea devine foarte interesanta si intensa. Uncharted 3 este mai mult decat un joc, este totodata o experienta cinematografica care se ragaseste in toata franciza de altfel.

Partea de Multiplayer este un macel distractiv si bine organizat. Este ceva ce nu pot refuza si poate crea dependenta. Componenta CO-OP are 2 parti: cea in care trebuie sa indeplinim un task (sa ducem un aumit numara de comori intr-un cufar) timp in care sunt atacati de valuri de inamici si cea de Story, in care Nathan si Sully au o poveste separata.

Partea competitiva se desfasoara intre Heroes si Villans si se poate juca in LAN sau Online si este, bineinteles, bazata pe acumulare de experienta, ce duce spre cresterea in nivel, care la randul sau deblocheaza noi arme, accesorii, upgrade-uri aferente, personaje cu care putem juca, haine, si embleme.

Asemanator lui Call of Duty, avem la dispozitie  Kickbacks si  Boostere. Kickback-urile se activeaza pentru un timp limitat dupa ce am acumulat 10 medalii ce se obtin dupa un anumit numar de melee-uri, un numar de inamici ucisi, headshot-uri, colectionarea comorilor activate pe harta, etc. si pot fi de genul: timp de reload foarte mic, munitie infinita, un RPG, bani de 2x mai multi pentru fiecare kill. Kickback-ul este activat pe toata durata meciului si poate fi scurtarea timpului de respawn, ne putem catara mai repede sau putem fi detectati mai greu cand suntem in spatele adversarilor (pentru un silent kill).

Ceva foarte interesant este si partea de Power Play care se activeaza, pe rand, in timpul meciului, pentru Heroes si Villans, timp in care o echipa face damage dublu echipei adverse timp de 1 minut, dupa care ceilalti pot vedea pozita exacta a adversarilor pe harta, timp de 1 minut.

Sunt si cateva surprize in timpul meciurilor, ce face gameplay-ul mai dificil, dar interesant: dintr-o data se poate porni o furtuna de nisip care ingreuneaza mult vizibilitatea si singura metoda letala este atacul melee, sau momente in care este razi catorva avioane ataca anumite parti ale hartii si trebuie sa te adapostesti intr-o cladire pentru a nu fi ucis.

Jocul cumparat nou, sigilat, vine cu PSN Pass ce activeaza componenta multiplayer pentru un singur utilizator/user PSN prin descarcarea unui fisier din PSN. Pentru un joc cumparat la mana a doua va trebui sa achizitionati un PSN Pass de 10$ pentru a juca online. Pentru cei ce detin console multiple, acest PSN Pass trebuie descarcat pe noua consola.

In concluzie, Uncharted 3: Drake’s Deception exceleaza la toate capitolele: character design, vocile si interpretarea personajelor, poveste, coloana sonora, momente de actiune si puzzle-uri; nu ar trebui sa ratati acest joc care, dupa parerea mea, va fi Game Of The Year.

Nota: 10