Acum ceva timp citeam despre un serviciu, de fapt o platformă de gaming care promitea să-l revoluționeze. Când am citit prima dată nu mi s-a părut deloc fezabila ideea, mi s-a părut chiar imposibila și am zis că este un fel de chestie inventata de care lumea o să uite curând.

Insă nu s-a întamplat asta. Mi-am adus azi aminte si m-am gândit să văd dacă măcar site-ul mai există. Nu numai că există, dar s-a dezvoltat având mai mult conținut și mai multe informații printr-un blog. Ba chiar compania a fost prezentă la recent incheiatul E3 unde a făcut demonstrații live.

Ca să nu o mai lungesc aiurea, eu de fapt fac referire la OnLive. Pe scurt toată tehnologia și toata vorbăria despre “cloud-computing” s-a mutat și în sfera jocurilor. Iar aici denumirea ar fi “cloud rendering”. Cu alte cuvinte folosind un simplu computer, cu o configuratie suficientă pentru a rula Windows XP de exemplu, pot a mă juca orice joc doresc. Oricând.

Și se pare că asta nu e tot, descoperind recent, deși stirea este din Ianurie 2009, că AMD chiar a făcut investitii în aceasta zona de interes. Mai exact, s-a cuplat cu o firma numita OTOY și au creat un supercomputer tocmai pentru a permite acest lucru. Mai multe informatii aici.

La o prima vedere ideea celor de la OnLive mi se pare mai bună deoarece ei se bazează pe mai multe servere probabil in toate colțurile lumii iar utilizatorul este conectat simultan la mai multe dintre ele. Unele funcționează pentru GUI, altele pentru videoclipuri iar altele pentru jocul propriu-zis. Iar când apar componente noi, cele vechi vor putea fi folosite în continuare pentru GUI. Astfel se reduc costurile foarte mult.

Și producatorii cred că sunt fericiti și le convine acest lucru nemaifiind nevoiți să producă jocuri pentru atâtea platforme PC, PS3, Xbox360 sau celelalte.
Că veni vorba despre ei, cred că succesul vreuneia dintre aceste tehnologii noi depinde de parteneriatul cu acești producători. Și văd că deja OnLive a oferit la GDC-ul din 2009 demonstrații cu jocuri de la Electronic Arts, Epic Games, 2k Games, Ubisoft, Codemasters, Atari, Eidos, THQ. O listă impresionantă.

Dar ce inseamnă asta mai exact?
În primul rand moartea consolelor(sună urât, știu). OnLive vine chiar cu ceea ce ei denumesc o MicroConsola care nu e nimic altceva decât un modem cu 2 usb-uri pentru tastatura și mouse, bluetooth pentru alternativă la usb și video/audio out pentru conectarea la televizor.
Deci nevoia de o consolă (clasică) dispare instant.

Apoi, deși la o prima vedere inseamnă vești bune pentru cei care investeau sume destul de mari pentru upgradarea sistemului, când privim mai atent trebuie sa ne gândim că vom avea nevoie de o conexiune la internet foarte bună. Adică, în primul rând stabilă, și în al doilea rând cu viteze bune chiar și cu externul. (un contraexemplu ar fi RDS).

Cam astea ar fi părțile bune. Dar mai este și cealalta parte a paharului și nu trebuie să fii deloc o persoană pesimistă pentru a o înțelege.
O asemenea tehnologie este ingrijorătoare în contextul în care zi de zi marile ISP-uri din Europa se plâng de traficul foarte mare creat de utilizatori prin folosirea site-urilor de tipul YouTube sau a torrenților. Iar mulți au început să filtreze traficul P2p pentru a opri acest lucru fapt ce aduce multe controverse.

Și ceea ce pe mine mă deranjează foarte mult este dependența de internet care este deja creata dar care tinde să crească și mai mult. Nu e suficient că ,la locul de munca de exemplu, dacă cade conexiunea nu mai primești sau dai emailuri și nu mai poți căuta informații și mulți chiar își opresc activitatea?!

Hai să ne imaginam un pic viitorul:
Un monitor de 22″, un mouse, o tastatura și o carcasa mică conectată la internet. Apeși butonul de start iar sistemul de operare booteaza in 5 secunde. Ai în față o singură iconita, cea a browser-ului tău pe care il folosești pentru a trimite mailuri, a comunica, a te juca, a asculta muzică, a vedea filme, a viziona videoclipuri, a scrie prezentări etc. Probabil se va ajunge și la a programa direct in cloud.”. Ei bine, imaginați-vă acum că pentru trei ore nu mai există conexiune la internet. Ce puteți face cu acea cutiuța?

Raspuns: Nimic(nimic productiv, că de aruncat pe geam tot se poate) Tot ceea ce poți face este să pui mâna pe telefon și să te plângi că nu ai net și să aștepți. Pentru că nimic nu ar merge fără internet. Ori asta mi se pare o dependența mult prea mare, asemănătoare cu cea pe care o avem azi cu energia electrică.

Iar despre partea securității în tot acest cloud nu mai vorbesc. Sau poate o voi face dar în alt post.

Cum va arăta viitorul din punctul meu de vedere?
Simplu, o combinatie dintre prezent și concepte de viitor. Anume, jocuri care necesită reactii imediate precum (dau titluri populare), NFS, Fifa, CS vor rămâne la stadiul actual. Altele precum Tycoon-uri, Sims etc vor putea ‘evolua’ spre cloud. Iar acest lucru se intâmpla numai din cauza latenței. O problemă fizică care nu are cum să fie depășită, rezolvată doar așa printr-un progrămel nou.

O altă influența puternică pe care ar putea să o aibă acest cloud rendering este legată de cota de piață a sistemelor de operare. În contextul în care OnLive merge pe orice PC, pe Mac(cu un plugin) și pe televizor (cu acea microconsola), marea problema a sistemelor UNIX, respectiv a lui Mac OS și Linux, aceea a rulării jocurilor, dispare în mare măsură. Și astfel vor câștiga mulți utilizatori noi. Deci probabil că situația se va echilibra vizibil.

Dar să vedem. O luăm ușor. Incepem cu lansarea lui Windows 7 în Octombrie.